Motivasi Daripada Jeffrey Bezos


"Ada banyak cara untuk fokus pada urusan luaran. Anda boleh fokus pada pelanggan atau fokus pada pesaing. Namun, ada orang yang memberi tumpuan dalam urusan dalaman, dan jika mereka mencapai massa kritikal, mereka boleh membawa kejayaan pada syarikat."
~ Jeffrey Bezos ~ (Pengasas Amazon.com)

"Jika anda mencipta pengalaman yang luar biasa, para pelanggan akan saling menceritakannya. Kata-kata yang keluar dari mulut sangat berkuasa."
~ Jeffrey Bezos ~ (Pengasas Amazon.com)

"Anda perlu menggunakan akal sihat anda. Ada kalanya kita berkata," Mari sederhanakan fikiran. Kita tahu ini baik bagi pelanggan. Ayo kita kerjakan. ""
~ Jeffrey Bezos ~ (Pengasas Amazon.com)

"Kadang-kadang, kita mengukur keadaan dan melihat bahawa dalam jangka pendek jualan kita akan terpukul, toh kita tetap melakukannya."
~ Jeffrey Bezos ~ (Pengasas Amazon.com)

"Pandanglah pelanggan kita sebagai tetamu yang diundang ke sebuah pesta, dengan kita menjadi tuan rumah. Sudah menjadi tugas kita untuk memberikan pengalaman yang sedikit lebih baik kepada pelanggan."
~ Jeffrey Bezos ~ (Pengasas Amazon.com)

"Saya tahu bahawa jika saya gagal, saya takkan menyesal, tetapi saya tahu satu-satunya yang akan saya sesali adalah jika saya tidak mencuba."
~ Jeffrey Bezos ~ (Pengasas Amazon.com)
"Saya lebih senang menemubual 50 orang dan tidak mempunyai siapa pun daripada menggaji orang yang salah."
~ Jeffrey Bezos ~ (Pengasas Amazon.com)

"Pengusaha perlu bersikap realistik. Jadi, ketika anda menulis rancangan perniagaan anda, jika sejak awal anda percaya bahawa ada kemungkinan 70 peratus rancangan anda gagal, hal itu akan meringankan beban anda."
~ Jeffrey Bezos ~ (Pengasas Amazon.com)

"Setiap orang yang bermaksud baik dan penuh pertimbangan yang kami tanyai menyuruh kami untuk tidak melakukannya. Kami mendapatkan nasihat yang baik, tapi kami mengabaikannya. Itu kesalahan kami. Tetapi, kesalahan itu berubah menjadi salah satu perkara terbaik yang berlaku dalam syarikat."
~ Jeffrey Bezos ~ (Pengasas Amazon.com)
"Jika anda tidak keras kepala, anda akan segera menghentikan percubaan anda. Dan jika anda tidak fleksibel, anda akan membentur-ketuk kepala ke dinding dan takkan melihat penyelesaian yang berbeza daripada masalah yang sedang anda cuba atasi."
~ Jeffrey Bezos ~ (Pengasas Amazon.com)

"Untuk setiap pemimpin dalam syarikat, buka hanya saya, ada beberapa keputusan yang boleh dicapai melalui analisis. Keputusan macam itulah yang terbaik!"
~ Jeffrey Bezos ~ (Pengasas Amazon.com)

"Jika anda memberi tahu dunia luar bahawa anda sedang melakukan pendekatan jangka panjang, maka orang-orang boleh memilih untuk ikut bergabung."
~ Jeffrey Bezos ~ (Pengasas Amazon.com)

"Banyak orang - tidak termasuk saya - menyangka bahawa kehidupan berjalan hanya untuk saat ini. Saya kira anda sepatutnya berfikir tentang masa yang terbentang di hadapan anda dan berusaha memastikan bahawa anda menghendakkannya dengan cara yang akan membuat anda sangat puas. Cara ini berjaya pada saya. "
~ Jeffrey Bezos ~ (Pengasas Amazon.com)

"Anda tahu, jika perkhidmatan anda tidak memuaskan, pelanggan anda tidak akan memberitahukannya kepada lima rakan mereka, tetapi kepada 5,000 rakan. Jadi, kita perlu mencurahkan segala hal yang diperlukan untuk membina sebuah syarikat yang penting dan tahan lama, dan jika kita tidak berbuat demikian, akan memalukan akibatnya bagi kita. "
~ Jeffrey Bezos ~ (Pengasas Amazon.com)

"Jika anda memikirkan jangka panjang, anda boleh menghasilkan keputusan yang sangat baik yang tidak akan anda sesali."
~ Jeffrey Bezos ~ (Pengasas Amazon.com)

"Hal lain yang saya cadangkan kepada orang-orang adalah untuk selalu berfikir jangka panjang. Saya kira hal ini banyak mengundang kontroversi."
~ Jeffrey Bezos ~ (Pengasas Amazon.com)

"Saya mengawasi para pesaing kita, belajar dari mereka, memperhatikan segala tindakan mereka terhadap pelanggan dan menirunya sebaik mungkin."
~ Jeffrey Bezos ~ (Pengasas Amazon.com)

"Segala sesuatu pasti ada halangannya."
~ Jeffrey Bezos ~ (Pengasas Amazon.com)
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment