10 Petua Dapur Untuk Perut Lembu Cepat Masak dan Empuk


Jika kita biasa memasak daging termasuk dengan organ dalaman haiwan. Perut lembu merupakan antara bahagian yang agak susah untuk empuk dan memasaknya pula memerlukan masa yang lama. Beberapa petua dibawah mungkin tidak asing lagi malahan diketahui keberkesanannya.

#1 Sudu Besi
Rebuskan perut bersama dengan sudu besi dan boleh terus memasak seperti biasa walaupun sudu berada bersama.
#2 Sudu Kaca
Rebuskan perut bersama dengan sudu kaca dan boleh teruskan memasak mengikut resepi yang anda inginkan tanpa perlu mengeluarkan sudu kaca.
#3 Betik Muda
Rebuskan perut bersama dengan betik muda, apabila perut sudah lembut, Toskan air dan masak seperti biasa.
#4 Daun Nangka
Rebuskan perut bersama dengan daun nangka, pastikan daun dicuci betul-betul bersih sebelum direbuskan. Apabila perut sudah empuk. Toskan air rebusan dan bolehlah terus memasak mengikut resepi yang diinginkan.
#5 Beras
Rebus beras bersama dengan perut. Tunggu sehingga perut menjadi benar-benar lembut dan empuk. Buangkan sisa nasi yang melekat. Kemudian bolehlah terus memasak tanpa perlu membasuh perut lembu semula.
#6 Ais Batu
Cuci dan bersihkan perut terlebih dahulu.Rendamkan perut ke dalam ais batu kemudian biarkan selama setengah jam. Toskan air batu. Perut lembu sedia untuk dimasak.
#7 Akar Daun Pandan
Bersihkan akar daun pandan dan buangkan tanah yang melekat disekelilingnya. Rebus perut lembu bersama dengan akar pandan terbabit. Apabila sudah empuk, toskan air rebusan tadi. Kemudian bolehlah memasak seperti biasa.
#8 Halia
Tumbuk halia dan gaulkan dengan garam. Kemudian sapukan bahan ini ke perut lembu dan perapkan selama setengah jam. Cuci dan siap untuk dimasak.
#9 Air Kelapa
Rebus perut bersama dengan secawan air kelapa muda. Selepas lembut bolehlah masak seperti biasa.
#10 Cuka makanan
Selalunya cara ini digunakan jika memasak dalam jumlah yang banyak seperti 3 kilo dan keatas. Untuk setiap 3 kilo, tambahkan setengah cawan cuka dalam masakan. Jangan risau, perut tidak akan menjadi masam kerana cuka tersebut asalkan tidak dimasukkan secara berlebihan.
Cara-cara diatas ini juga boleh dipraktikkan untuk memasak daging juga. Untuk memasak perut lembu memakan masa yang lebih lama dari daging. Jadi, petua diatas pastilah akan memberi kesan lebih cepat untuk daging.
Share on Google Plus

About Unknown

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment